Et gammel ordsprog siger: Et er et søkort at forstå – et andet et skib at føre.

Akupunktur Universitets elever lærer naturligvis grundlæggende akupunktur teori. Det kunne de imidlertid lære ved at læse en bog om akupunktur, så hvorfor vælge undervisning?

Fordi vi gør meget ud at uddanne håndværkere frem for teoretikere.

Både den teoretiske- og den praktiske undervisning har derfor et mål: Anvendelse. At man er i stand til at bruge det, man har lært. At man allerede dagen efter kan anvende det på de patienter man har.

Derfor behandler vi mange patienter i forbindelse med undervisningen. Vi har naturligvis praktikdage, men eleverne inviterer også patienter de dage, hvor vi har teori, så de med det samme lærer at omsætte teorien til praksis. Herved opnår de en enorm sikkerhed, så de altid ved, hvad de skal gøre i enhver situation

Akupunktur Universitetets teoretiske undervisning er meget dynamisk og ligger på et højt, professionelt niveau. Vi anvender de mest moderne hjælpemidler – men vi anvender også gamle ”terpe”-metoder.

På et AcuNova (A2000) opfølgningskursus spurgte en af eleverne, om en ordblind kunne få noget ud af uddannelsen.
Svaret er ja!

Vi har f.eks. ladet os inspirere af ”Læringsstile”. Du husker måske TV serien om skolen, der kom fra bundniveau til verdensklasse på bare 100 dage. Og holdt niveauet.

Eksempler fra undervisningen

Eleverne laver et stort øre i modellervoks og ”placerer organer” på øret dvs. på de rigtige pladser.

En elev tegner en meridian på en af de andre elever, påfører punkter og fortæller samtidig, hvad punkterne skal anvendes til.

Vi filmer en ”patientsamtale” med efterfølgende behandling, hvorefter vi giver ros og korrigerer evt. fejl.

I vores undervisningslokale i Aulum anvender vi en speciel tavle, en såkaldt Smart Board, der ”husker” og gør undervisningen meget mere dynamisk.

”Kinesisk skole” undervisning – så grundreglerne sidder fast. Altid.

Rigtige patienter

Vi behandler ikke kun elevernes patienter. Vi inviterer også patienter fra vore klinikker, behandler patienten, diskuterer teorien, og gennemgår derefter behandlingsforløbet.

Du lærer naturligvis alle de små tricks, som mange års erfaring har givet.

Vi anvender hovedsagelig egne undervisningsmaterialer. Vi har f.eks. haft en person ansat i to år til at redigere og tegne – så vi har de mest omfattende undervisningsmaterialer i Skandinavien.

Og som noget nyt inden for akupunktur-undervisning: Ca. halvdelen af undervisningen filmes. Vi redigerer filmen og eleverne får tilsendt en DVD, som de kan se igen og igen, indtil det sidder fast. Det kalder vi iøvrigt for Hjemme-kursus.

Desuden et par metoder, der skal opleves!

Målet er, at eleverne øjeblikkeligt og uden at tænke over det ved, hvordan de skal behandle enhver patient – uden at skulle slå op i en lærebog.